Die Sonne ist auch jetzt dabei! - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Die Sonne ist auch jetzt dabei! - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Die Sonne ist auch jetzt dabei!

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

24 Juli 2012 | Duitsland, Stralsund

Die Sonne ist auch jetzt dabei!
Gisteren, maandag, had ik een heel leuk verhaal geschreven over ons vertrek van Rügen, maar daar moest nog een foto bij en toen was alles weg… Goed, nog een keer… we gingen na het ontbijt nog even een stukje over het eiland voor we weer naar het vaste land overstaken. Eerst dus naar het zuidoosten, richting Göhren. Veel bos en graanland, heuvelachtig. Göhren was minder chic dan Binz, maar had ook veel witte villa’s met balkons, versierd met gefiguurzaagde ajourelementen. Koffie bij alweer Stadtbäckerei Junge en toen weer retour auto, richting Putbus. We namen echter een afslag te vroeg en parkeerden niet in Putbus, maar in Lauterbach aan zee, dus. Bleek verder niet bijster interessant, haventje waar je rondvaarten kon maken naar eilandjes etc. Dus maar weer richting auto om vervolgens te ontdekken dat Putbus, u raadt het al, net voorbij de rotonde lag. Tja, u wist dat, maar wij niet. Het bleek een statig stadje met witte paleisachtige bouwsels, net of het de bijgebouwen waren van een paleiscomplex (vanochtend in een museum in Stralsund zagen we dat er een Fürst zu Putbus was, en dat verklaarde veel).
Nu over de Deutsche Alleenstrasse richting brug. Een Allee is een bomenlaan, dus een route omzoomd door eiken, esdoorns en soms hoge beuken, waar het licht (ZON!) prachtig doorheen viel. We kwamen dan uiteindelijk vrij snel bij een brug, niet die van de heenweg, en reden vrij snel naar ons hotel, vlakbij de oude binnenstad van Stralsund.
Daarna de stad in gelopen en op de Alte Markt Strammer Max gegeten. Daar blijkt onduidelijkheid over; phallisch ingestelden, en dat zijn er nogal wat, denken aan worst, maar Strammer Max ist Spiegeleier auf Speck und Brot. En dabei is Köstritzer of Stortebeker Schwarzbier een veelgehoorde optie. Voor de jichtlijders af te raden dus, waarvan een dag later akte.
Nog wat rondgelopen door een stad met overal gotische baksteen huizen en – kerken en toen retour hotel. ’s Avonds weer op de markt BUITEN ohne jas gegeten, nu met witte wijn en een vriendelijke serveersterin met kinderstemmetje; dat laatste lijkt hier trend, wonderlijk genoeg. Als toetje Stalsunder Scheiterhaufen (een Scheiterhaufen is een brandstapel): Hüttenkäse, Honig und krokantisierter Muesli; klonk beter dan het was.
Dinsdag (vandaag) na eindelijk weer een redelijke nachtrust (behalve voor den jichtlijder, dien almaar pillen slikte; met mijn knie gaat het verder aardig, dank u, zolang ik de boel maar met pleisters beplak) de stad in voor de officiële ontvangst, oa bij de Konditorei, want 24 juli. Morgen is het 25 juli en heerst er in Lübeck Marzipan, maar daarover later meer.
Eerst naar de Neue Markt, Marienkirche, hoog bakstenen gebouw met van binnen veel beschilderd hout. De oorspronkelijke zijkapellen uit de RK tijd later dichtgemaakt door rijke houten monumenten erop.
Daarvandaan naar het Kulturhistorisches Museum. Veel spullen uit de prehistorie, middeleeuwen etc. Maar ook een stukje over de plaatselijke speelkaartenindustrie, waarbij ook een kaartenspel voor de Nederlands- Indische/ Balinese markt werd getoond met NL ambtenaren en Indische vorsten. Verder wat prettig biedermeier borduurwerk (zie ook EuropeanSamplers.de voor een merklap uit Stralsund; patroon te bevragen in Alkmaar).
Leuk museum. Toen tijd voor Kaffe Mit; de lokale specialiteit is snoep, likeur etc van Sanddorn en dat is volgens mij duindoorn. Het levert oranje spullen op en daar was ook Sanddorn Sahne Schnitt bij. De rest laat zich met vollen mond raden.
En verder ging het moordende programma over straten met kinderhoofdjes. Nog een gotisch huis bekeken, erg bijzonder, en de Jacobi- en Nicolaikirchen. De eerste nogal in restauratie, vol foto’s van een fotograaf die mensen overal fotografeert op rode bank, werk- en daklozen, maar ook beroemdheden. De Nicolaikirche is daarentegen veel beter opgeknapt en kleurig als in de middeleeuwen; prachtig snijwerk, bonte pilaren, heel feestelijk.
Toen doorgelopen naar de haven en geluncht met vissoep en pasta und Bier. Martin ging richting hotel, via Heilgeist Kloster, dat ooit ziekenopvang was, geen klooster. Vakwerkhuizen, stokrozen voor de deur, net Denemarken (hoewel het hier tot 1815 Zwöds was). Ik deed nog een gotisch huis en een barnstenen armbandje en ging ook maar naar het hotel, want redelijk warm en daar zijn we niet meer zo aan gewend, blijkbaar.
Morgen naar Lübeck, twee nachten, Hannover 4 nachten en dan Münster weer 2 nachten. U kunt weddenschappen afsluiten over hoeveel daarvan snurkvrij/ doorwaakt zullen zijn.
Ik bedank mij dan weer vele malen bij u en misschien tot opwederzien.

• 24 Juli 2012 - 18:58

Hannie:

Goede middag Jip en Martin
    Het is weer genieten met jullie verslag,ik waan me ook in Noord Duitsland,loop mee,zie Gotische huizen eet Strammer Max, drink bier.Helemaal geweldig.
    wat betreft de snurkvrije nachten hier kan ik mijn geld wel opzetten want die zijn er niet.
    Noch viel Spass und hofflich viel Sonne

• 25 Juli 2012 - 08:49

Gerard J Van Der Maat:

Lieve Herren,Ook wij genieten van het Prachtige reis verslag en voel mij zeer verbonden mit dem Bratwursten usw.Gaat vooral zo door en geef die Jicht N een extra pilletje.Snurt die ook wat minder.
    Hier in Haarlem alles wel en ZEER sonnig.
    kuss Geer en Til

• 25 Juli 2012 - 08:53

Gerard J Van Der Maat:

De foto's zijn ook zeer aangenaam om te bekijken,Nogmaals ,gr Geer