Tante Paula uitje ook te Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Tante Paula uitje ook te Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Tante Paula uitje ook te Praag

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

24 April 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Eerst even uitleggen wat een Tante Paula uitje is: een tocht naar iets belangrijks dat dan dicht blijkt te zijn. Wij kennen nu ook de Praagse variant, maar daarover later.

Gisteren rond 19 uur met Easyjet naar Praag gevlogen, krapjes allemaal, maar de vlucht was slechts 1.15 uur. Op het vliegveld flapjes getrokken (1 kroon is 4 cent). Kleinste biljet was 500 Ck en daarmee kun je niet in de bus. Dus terug, bij een kiosk kaartjes gekocht en toen in een minuut of 20 naar Devjika, een groot plein ten noorden vd burcht. Van de halte was het 5 min lopen naar het hotel. Even wat te te drinken gekocht en naar mooie kamer op 3e etage (van de 9).

Vanochtend 8 uur op en goed ontbeten. Toen kwam de eerste domper: de 5 dagen ov kaart bestond niet!. Er was 3 dagen, maar geen 5. Krijg je gidsjes die overal melden , enfin. Voor 4 euro per dag kun je met alle ov.

Toen voor de deur twee haltes met de metro naar Malostransksa ivm bezoek aan de Praagse burcht. We deden wandeling 2 uit het boekje 100%Praag, dan heb je de ergste klim gehad. De route voerde langs de tuinen van het Wallensteinpaleis (nu senaat), met hoge beukenhagen, tulpen, pauwen overal en een prettig zonnetje. Daarna de straat omhoog langs allerlei fraaie pastelkleurige panden, tot we bij een trap richting burchtcomplex kwamen, waar een afzetting stond. Je kon nog wel steile trappen links op en die dus naar boven gevolgd.... waar ook weer een hek stond. Burcht vandaag dicht dus. Tante P uitje, dus.

Toen maar weer naar beneden en de Nicolaaskerk betreden, Er zat een non achter de kassa en toen durfden we niet verder. Het was tijd voor koffie. Na de pauze dus maar wandeling 3 ingezet. We kwamen langs de Maria Victoria kerk en daar dan weer wel het wereldberoemde wassen beeldje van het Kindje van Praag gedaan.

Verder door en toen met een kabeltreintje (ook op je ov kaartje!) de Petrinheuvel op, voor uitzicht over de stad. Dat uitzicht was weer moeilijk te vinden, tenzij je nog een flinke Eiffeltoren beklom. Wij hebben ons dus beperkt tot de tuinen met flinke wanden seringen in allerlei kleuren. Toen weer de berg af en over het Kampa eiland langs de Vltava, de Moldau dus. Flinke rivier, trouwens.

Prachtig uitzicht, overal kerken, koepels, torens en even verderop de befaamde Karelsbrug met souvenirstallen en toeristen. Niet barstens druk, goed te doen. Mooi ook met grote torens aan weerskanten en uitzicht op die enorme burcht. Beetje Kafka ook: het is er wel, maar je mag er niet heen.

Even geluncht en toen het Kafkamuseum bekeken met op de binnenplaats een uiterst grappig beeld van twee plassende mannen, waarvan het heupgedeelte ook nog beweegt. Martin was af en ging retour hotel, ik deed het wat beklemmende museum. Je vraagt je af of hij al die gekte en nachtmerries om zich heen zag, of dat hij zelf niet geheel in orde was. Beetje overgevoelig misschien?

Toen ook retour hotel, wat gerust. Avondeten verderop (risotto met garnalen, heel smakelijk, en eend met rode kool, zuurkool, brood en piepers en daarbij dan pivo, oftewel bier). In het cafe mocht trouwens nog gerookt worden; ben je niet meer gewend!
Nog wat gewandeld en besloten dat Tsjechisch net zo onbegrijpelijk is als Hongaars, maar dan zonder al die Umlauten.

Morgen nog poging doen om de burcht te bekijken en dan proberen met de bus of tram dichterbij te komen, want de klim van vandaag doen we niet nog een keer helemaal.

Verder alles okay! Gruezi!

• 24 April 2014 - 20:58

Theo:

was weer een leuk reisverslag
    Groet Theo

• 24 April 2014 - 21:07

Hannie:

Al liggend op de bank het verslag gelezen,ik waan me weer helemaal in Praag en geniet met jullie mee.Nog hele fijne dagen!

• 25 April 2014 - 19:54

Petra:

Bedankt voor het reisverslag en geniet er maar van. Veel plezier xx