De burcht part 2 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ans en Martin - WaarBenJij.nu De burcht part 2 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

De burcht part 2

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

25 April 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Vandaag scheen de zon weer en dus waagden wij weer een poging om de befaamde burcht te bezoeken. Daar wij ov kaarten hebben, deden wij niet wat we gisteren deden (beneden uitstappen en naar boven lopen). Neen, wij stapten over op tram 22, kwamen zo al op burchtniveau en stapten uit bij Pojorelic (of zo) teneinde daar het heiligdom van de Loreta te bekijken. Het verhaal zegt dat engelen het geboorte/woonhuis Maria uit Nazareth naar Loreto in Italiie hebben gevlogen, waar het natuurlijk druk bezocht werd door pelgrims.

Er was in de 17de eeuw een prinses Lobcowics die ook zoiets wou en die liet met stukjes uit Italie in Praag ook zo'n huisje bouwen. Daaromheen een barok complex met galerijen en nog een aparte kapel. Binnen de kloostergang bekeken vol schilderingen, biechtstoelen en afbeeldingen van heiligen. Ook hing daar de heilige Ontcommere, die een huwelijk wilde ontlopen door een baard te laten staan. Haar vader was het daar niet mee eens en liet haar kruisigen; wonderlijke situatie: vrouw in jurk met baard aan kruis.

Op de binnenplaats stond een soort tempeltje met overal beeldhouwwerk; dat bleek dus de kopie van Maria's huisje te zijn. Van binnen baksteen met Itailaanse fresco's en een ebbenouten madonna in gigantische zilveren stralenkrans. Boven was nog een schatkamer met diamanten monstransen.
De kerk was uitermate barok, met daaronder een bijzondere grafkelder van de Lobcowicsjes. Boven was daarvan een reconstructie te zien en daaruit bleek volgens de info dat de decoratie ontleend was aan Rembrandt tijdens zijn leven.

Verder gelopen richting burcht, nu vrijwel gelijkvloers. Daar stonden voor de poort weer agenten, dus het leek dicht. Gelukkig bleek dat bij navragen alleen voor het voorplein te gelden. Je kon eromheen. Het burchtcomplex staat vol met van alles uit allerlei tijdperken. Er is een koninklijk paleis (dicht), tal van adellijke paleizen, een kathedraal en een Romaanse basiliek. Eerst de St Vitus kathedraal in. Daar bleek je kaartjes voor te moeten halen en dat dus met enige moeite gedaan; uitermate onhandig lokettensysteem.

Kathedraal was voorzien van schitterend glas in lood ( oa van Mucha, met bijzondere tinten blauwgroen) en een enorme zilveren tombe van St Johannes Nepomuk, die van de Karelsbrug werd gegooid en dus de heilige van de bruggen werd. In Praag gooit men de tegenstander trouwens meestal uit een hoog raam; dat heet defenestratie.

Verder dronken wij nog koffie met sacher onder een lindeboom achter de St V en bekeken toen nog de St Jiribasiliek en daarna het beroemde Gouden Straatje, waar ooit de goudsmeden zaten en Kafka nog even heeft gewoond. Erg leuk, maar wel erg druk.

Toen de berg lopend weer af, uitzicht op de stad, overal groen en seringen. Beneden besloten om gewoon tram 22 naar het zuidoostelijke eindpunt te nemen en daarvandaan 26 weer retour hotel. Je ziet dan het centrum en de buitenwijken. Het ov is erg goed hier.

Een halte voor het hotel uitgestapt op het grote plein vlakbij en bij KFC ( nog nooit eerder geweest) wat gegeten. Op de kamer verder gerust, er was nog flink onweer en regen, en net gegeten in een aardig restaurant twee tramhaltes verderop in Hradcansky, ; ik geef geen garantie op spelling van namen, dat u dat weet).

Morgen de Oude Stad, zondag de Joodse wijk. Het is allemaal erg aantrekkelijk, vol met barok en fraaie Art Nouveau blokken.

Onze kamer heeft trouwens ook een gerieflijk zitje, waar ik nu zit te typen.

Tot zover maar weer! Gruezi!

• 25 April 2014 - 22:31

Hannie:

Weer een heerlijk verslag,ik ben blij dat jullie zo genieten!

• 26 April 2014 - 17:06

Astrid:

Is weer volop genieten voor jullie. Herinner me bepaalde dingen van toen wij er waren. Mooi hoor!!