Mozaiek! - Reisverslag uit Urbino, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Mozaiek! - Reisverslag uit Urbino, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Mozaiek!

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

29 Juli 2016 | Italië, Urbino

Vanochtend vroeg om 7 uur op. Koffers waren al wat gereorganiseerd, dus alles ging rap. Eerst ontbijten buiten op terras, toen auto laden. Martin rekende af en ik hoorde bij de auto een NL meneer tegen zijn teckeltje zeggen " kom, Jip". Toen me maar even voorgesteld aan het beestje, dat mij wat kritisch bezag.

De auto vol en nu richting Ravenna. De tolweg op naar Padova, Bologna en daarvandaan Ravenna. Parkeerterrein achter de San Vitale kerk, waar het mij of meer begint. Eerst koffie, toen passepartouts gekocht voor 5 attracties, plattegrondo erbij en op weg. Eerste twee nummers dus al meteen om de hoek. De San Vitale is een byzantijnse bakstenen kerk, veelhoekig, met in de apsis mozaieken van OLH en diverse heiligen geflankeerd door keizer Justinianus en keizerin Theodora, volgens mij. Kun je opzoeken op google. Wereldberoemde voorstellingen die ik ook in 1980 heb gezien. Voor mijn man was alles nieuw. Behalve de ministeck, ook nog uitermate virtuoze vloeren in een soort 3D motieven van marmer en wanden van gespiegelde stukken marmer. Ooit bij bezoek aan Soestdijk geleerd dat dat 'a livre ouvert' heet, als een opengeslagen boek.

Toen in de tuin vd kerk het mausoleum van Gallia Placidia, buiten baksteen, binnen. Een wonder van kleurig mozaiek, met oa bonte 3D meanderrand en de overal afgebeelde duifjes op tuinvaas/ levensbron.

Toen verder de stad in, waar het redelijk rustig was, maar wel tamelijk dure winkels zaten; de ketens zijn dan steeds open, de kleinere winkels houden siesta. Ook op zondag zijn de winkelcentra hier open.

Door naar de Dom, die wel siesta had, maar daarnaast de Doopkapel, voor mij ook nieuw, met gemozaiekte koepen en wanden. De gouden steentjes, in acanthusranken, schitterend tegen diepblauwe achtergrond. Soms zijn de gezichten van bv apostelen erg mooi en realistisch weergegeven. Daar om de hoek het bisschoppelijk museum met marmeren fragmenten en oa een compleet met ivoren snijwerk versierde troon uit de byzantijnse tijd.

Laatste attractie was de grote lange kerk Sant' Apollinare Nuovo, waar boven de zuilen links een rij vrouwen en rechts een rij mannen in optocht gaven brengt naar OLV of OLH. Mooi en veel.

Door warme en rustige straten naar Piazza del Popolo en daar bij zeer prettige banketbakkerij op terras gewoon soort focacciabrood met ham en salami gegeten, niks roomtaart oid.

Toen retour zeer warme auto voor laatste stuk naar Urbino. Tot Pesaro over tolweg, toen landinwaarts via smalle weggetjes naar Spa hotel dat net ten noorden vd stad ligt. Parkerem op terrein, gelukkig geen schroefdraadwerk naar ondergrondse parkeerkelder. Het landschap is hier heuvelachtig, met bossages en gras-, mais- en zonnebloemvelden. Veel leuker dan het vlakke land hiervoor, waar trouwens ook wel veel industriegebiedjes en bedrijventerreinen waren. Misschien kwam dat ook doordat we vaak grote wegen moesten nemen.

Hotelkamer ruim, fauteuil met zwanenkopen op rugleuning, verder alles strak modern, geen balkon, wel ruime badkamer en airco. Jullie gaan zo eten, dus ik zal maar nuet vertellen dat ik de afvoer van het bidet open moest wrikken met nagelvijl, want dat willen jullie vast niet weten.

Nu even wat lezen en een tukje, 8 uur diner. In de hal hier hangt een portret van een mevrouw uit 1918, beetje Thora van Loon- Egidius. Weer een kale bende dus weer. Warmte mag iets minder.

Morgen doen we alles in Urbino, dus ook het restaurant waar Irma uova al tegamo bestelde en een roestvrij stalen pannetje met spiegelei geserveerd kreeg. Kijken wat er verder morgen allemaal bij mij boven komt, 36 jaar later.

Nog een leuke, jammer dat ik dat niet hoorde, gisteren liepen wij de poort uit bij Villa Rotonda toen er een bus NLders binnenkwam. Ik liep op het pad, dus in het fotografeeruitzicht. Een man riep zijn vrouw op te wachten tot die dikke man weg was... Ik had zo leuk los kunnen haan als ik dat gehoord had, maar helaas, ondanks mijn recent uitgespoten rechteroor hoorde ik dat net niet. Ik vermoed dat die man dat thuis wel na had kunnen vertellen... Jammer weer. En jullie? Klaar voor de piepers?

• 29 Juli 2016 - 18:48

Hannie:

Geen piepers maar het eten zit er weer in.Voor het overige is het hier fris en regenachtig ,maar na morgen wordt het in ieder geval voor het westen beter droog maar wel 21 graden.
    Het verhaal van het bidet bewaar je maar tot jullie weer thuis. Een heel fijn weekend en rij vooral voorzichtig.
    Groetjes
    Hannie

• 29 Juli 2016 - 20:06

Astrid:

Wat weer een prachtig verhaal. En ook ik geen piepers maar rijst met kip kerrie. Was heerlijk. Wel lekker dat het warm is. Kom net uit langedijk, maar vest en jas aan. Nog heel veel plezier weer

• 30 Juli 2016 - 14:18

Geer:

Weer zo,n dag waarvan je zegt is het niet wat veel voor een mens.Wel erg leuk om te lezen en mee te reizen hoor!Gaat het met die andere D man ook wel goed zoveel cultuur?
    Nog veel plezier en rust af en toe wat aan een zwembadje of zo.
    Groet Geer en Emi