Assisi - Reisverslag uit Rome, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Assisi - Reisverslag uit Rome, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Assisi

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

31 Juli 2016 | Italië, Rome

Vanochtend om 7 uur op, want flinke rit, niet alles snelweg, met tussenstop in Assisi. Eerst langs stad Urbino naar beneden, je ziet dan hoe hoog het ligt. Toen via mooie binnenwegen naar wat grotere weg en voor Perugia linksaf naar Assisi. De kwaliteit vd wegen trouwens hier en daar nogal beroerd met gaten en putten. Waarschijnlijk weinig geld voor. Tolwegen beter. In assisi rechtsonder bij Porte Nuova parkeerterrein opgedraaid, beetje toeval en daar auto neergezet. Twee roltrappen naar boven en toen lange hoofdstraat in. Alles tamelijk vlak, prettig. Eerste grote kerk links bleek Santa Chiara, stichteres der clarissen orde, vrouwelijke tegenhanger van orde de minderbroeders van Franciscus. Kerk kleiner dan die van sint F, maar in crypte een stenen tombe waar menig grafbouwer een offerte voor zou willen maken. Raar, want C en F waren van de armoede. Ook waren er kledingstukken van hen te zien en zelfs enorme witte albe die door C hoogstderzelve met naald en draad was vervaardigd. Daar had zij heel wat uren aan zitten zomen, dat was te zien. Toen trap weer op. Boven bij de trap zat een vrouw verkleed als Santa Chiara als een soort theateragente misintenties te noteren. Verderop in de stad bleek dat er ook in het theater Chiara the Musical speelde. Sound of Music eat your heart out!

Op de piazza, welke weet ik niet meer, del Comune, of Garibaldi, ik zit net en ga dat nou niet weer opzoeken, sorry, een capuccino genoten en de wonderlijke kerk Sta Maria sopra Minerva bekeken. Het voorportaal met zuilen van minervatempel uit 1ste eeuw v . C, de kerk erachter hevig barok.

Toen kon je bij de VVV, die heet in Italië i, naar Irma, links of rechts naar de grote basiliek. Wij kozen rechts en dat ging lang goed, tot wij heftig daalden a la Urbino. Waar een down is , is ook weer een up, dus wij keken niet uit naar de retourtocht. Voor je kerken, twee boven elkaar, in mag moet je door de veiligheidscontrole door soldaten. Toen eerst de onderkerk met gotische knallend befrescoode gewelven en daaronder de crypte met graf sint F waar een soort traliewerk ervoor zorgt dat je geen stukjes steen in je tasje kunt stoppen. Veel biddende mensen. Toen door naar bovenkerk, waar de mis bezig was en je dus niet door het programma mocht lopen. Even stil gestaan en gekeken. Vooral bovenste fresco's vertoonden gaten. In 1997 is er aardbeving geweest en daarna is boel weer opgebouwd. Ik vermoed dat er toen wat puzzelstukjes misten. Volgens mij hebben we in 1980 alles compleet gezien, toen alles nog goed was. De kerk is uit de 13de eeuw, dus dan mag er hier en daar wel iets stuk zijn. Onderkerk is eigenlijk het mooist. Overal franciscanen ook en nonnen op straat in zwart, wit, beige en zelfs sanitairgroen.

De andere weg terug gekozen en dat bleek beter, vlak met alleen steile klim naar voornoemde piazza qualcosa. Ik kon mij van het stadje zelf niet heel veel meer herinneren behalve dan de lange straten, maar toen was het een zondagexcursie, waarbij ook het beneden gelegen Sta Maria degli Angeli werd bezocht die om de kloostercel van sint F gebouwd is, soort Czaar Peter huisje.

Retour auto en nu richting Rome. Onderweg gestopt voor broodje, op parkeerplaats 40 graden. Gelukkig is er tomtom, want zo gedetailleerd zijn de kaarten niet, dwz niet van alles net buiten het echte centrum. Alles ging prima, maar net voor de finish misten we op een haar na de via Leone, waarna wij enige tijd dolende waren. Er is een via Aureliana, maar ook een via Aureliana Antica, en die zijn niet identiek. Er was ook een weg die afgesloten leek en die wij echt moesten hebben, maar waar toch 2 kanten op verkeer was. Kortom hier links, daar pirouette, hier onderdoor etc en daar was dan toch het hotel. Gelukkig was het zondag, wij willen niet weten hoe het morgen is wb verkeer. Keurige kamer met airco, klein, maar dat is altijd zo in stad. Auto kon in garage, zonder al teveel dubbele rietbergers. Thee, dagboek, polootje wassen en uitzakken. Verder doen wij vermoedelijk alles met den bus. We zijn hier ooit in 1981 op onze eerste vakantie samen geweest, maar vermoeden dat de beschrijving hier aan de receptie van de hele via del Corso af in 20 minuti te voet wat optimistisch is. In onze herinnering was dat anders. Misschien is Rome gekrompen.

We zitten ten zw van het Vaticaan en hebben hier drie nachten, dus twee volle dagen. Je kunt niet alles zien dus we doen rustig aan. Martin wil iets met St Pieter erin en ik wou nog wat capolitijnse heuvel met ruiterstandbeeld Marcus Aurelius, dat in 1981 net in restauratie was.

Vanavond waarschijnlijk ergens op ooghoogte in de buurt eten.

Vanochtend waarschijnlijk beleefd wat in Kampioen stond: pompbediende tankte en dat kostte per liter 1.64, ipv gemiddeld 1,47. Kwam volgens hem door benzineprijzen in Le Marche, de streek rond Urbino. Vermoedelijk toch oplichting van buitenlanders. Enfin, ik had opslag en verder geven we niks uit.

Jullie zijn weer bij, reageren kan hieronder en is voor jullie vast biscotta tagliata, oftewel gesneden koek.

• 31 Juli 2016 - 17:49

Hannie:

Weer een leuk verslag en ik heb in gedachten met jullie meegelopen, voel het wel in mijn kuiten! Ik wens jullie een fijne avond en smakelijk eten.Voor de komende dagen heel veel,plezier in Rome
    Groetjes

• 01 Augustus 2016 - 07:57

Astrid:

Wat zien jullie veel op deze manier. Doe de groeten van mij aan de paus. Heel veel plezier in Rome.

• 01 Augustus 2016 - 14:12

Petra:

Wat schrijf je dit allemaal leuk en geniet met jullie mee op julie vakantie in Italie belevenissen. Veel plezier en geniet van Rome, goede reis. Xx

• 01 Augustus 2016 - 14:23

Geer:

Heel leuk weer dit geschrift en wat maken jullie veel mee!
    Alleen zou ik graag weten wat Mart in sint Pieter moet doen?Maar blijf zo doorgaan het wordt steeds leuker!
    Hout vol en genied

• 01 Augustus 2016 - 16:07

Madelein:

Wat een belevenissen weer, vooral dat rijden in rome. Al dat éénrichtingsverkeer. Hierin Tokyo hebben wij ook al heel veel gelopen en gezien. Veel groeten vanuit Japan. Xx