In het lang naar het Vaticaan - Reisverslag uit Rome, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu In het lang naar het Vaticaan - Reisverslag uit Rome, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

In het lang naar het Vaticaan

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

01 Augustus 2016 | Italië, Rome

Het was vandaag bloedheet en dat beperkt je een beetje. Bij het ontbijt van andere NL gehoord dat je in kurzhose niet naar binnen mag, dus maar een lange linnen broek aan om binnen te komen.

Eerst bij de tabakswinkel buskaartjes gehaald en toen in ongeveer een half uur naar de St Pieper gelopen. Een lange weg, de via Gregorio VII voert hiervandaan daarheen. Als alle pausen een straat of plein moeten krijgen zijn er dus bv al 15 plekken met Benedetto. En die liggen niet als de eerste en tweede Van der Helst naast elkaar. Nee, voor via Paolo V moet u ad andere kant zijn, dit is Paolo IV...

We kwamen aan bij de linkercolonnade, kijkend naar de gevel en gingen afgaand op een verkeerd wijzend bordje ook daarheen om de kerk in te komen. Bleek vergissing, we moesten over een gloeiend plein de rechtercolonnade af, min of meer eerst vh plein en dan aansluiten bij een rij die door de beveiliging voerde, als op Schiphol. Duurde een een minuut of 20 in de hitte. Tussen de zuilen, wat tocht en schaduw en daarna langs de kledingcontrole, waar toch regelmatig mensen in korte broek of met blote schouders terug worden gestuurd ( er stonden bordjes ah begin) . Vanochtend ging het ook nog over slippers ; terwijl
Jezus altijd op sandalen liep!

We mochten door de heilige deur, kijk hebben wij ook eens een voordeeltje, en iedereen kon hier eigenlijk door 1 deur.

Binnen redelijk vol. De grootte is bedriegelijk, je ziet pas hoe enorm als je naar de mensen kijkt. Iedereen aan de selfies, ook zo'n ziekte. Achterin is het monument voor Alexander 7 , gemaakt door Bernini. De overleden paus knielt er op een soort bruinrode mármeren wolk, waaronder een skelet zich omhoog lijkt te vechten met een zandloper in de hand. We stonden te kijken toen er een soort golfkarretje met aanhanger aan kwam rijden. Onder de wolk zat een deur, die ging open en het karretje met twee werklui erin reed met aanhangertje schuin naar beneden, heel grappig.

Toen nog even Michelangelo's Pieta nog bekeken en daarna rechts de kerk weer uit. Plein af en verderop in de straat koffie en de busrit plannen naar Trastevere, de linkeroever vd Tiber. Het V ligt ook aan die kant, maar zuidelijker ligt dus Trastevere, over de Tiber. Nog nooit geweest en daar staat van oorsprong de oudste kerk van Rome, Sta Maria in T. Een paar haltes met de airco bus en toen naar de kerk gelopen . De voorgevel met mozaiek en ook binnen een hele apsis met flonkerende steentjes. Links vd kerk een bewaakt gebouw met twee soldaten met gemseveertje op jolige hoed ( links, want maandag) . Mooie fontein, mooi plein en daar ook wat gegeten, later begeleid door accordeonist die later geld kwam halen.

Toen terug naar Tiber, wandelbrug Ponte Sisto over en bus naar Via Paola, waar een kerk stond die wel nieuw leek. Daar gewacht op aansluitende bus 881 die ons vlakbij hotel bracht. Op de haltes staat hele route, wat het makkelijker maakt om je route te plannen. Even bij supermercato wat boodschappen gedaan, zoals fles orzata siroop, met amandelsmaak. Toen redelijk gevloerd op kamer. Er is hier ook een zwembad, maar er zijn weinig parasoli en dan is het zelfmoord om daar te gaan zitten. Bovendien moet dan eerst het geschreven dagboek etc.

Beetje gelezen en gerust en toen weer de straat op om wat te eten. Langs de grote weg op terrasje buiten gezeten bij Sardijns restaurant. Ons beperkt tot eerste en tweede gang, geen postre of dolce. Weer retour hotel. Her verkeer is bij vlagen druk en men rijdt hard . Gisteravond stonden er stropipuees bij pompstation op de hoek zich te verkleden, vanavond blijkbaar Ruhetag.

Morgen met de 916 naar piazza Venezia, zoek maar vast op!

• 02 Augustus 2016 - 11:20

Hannie:

Weer fantastisch geschreven . In het lang dacht ik toch even in een soort habijt maar het viel gelukkig mee een lange linnen broek. Ook een buskaartje kopen en dan een half uur gaan lopen begreep ik eerst niet maar al verder lezend kwam ik er achter hoe het precies zat.
    Als jullie dit lezen zijn jullie alweer terug op jullie kamer dus ik hoop dat het weer een mooie dag was. Groetjes uit een regenachtig Allmaar

• 02 Augustus 2016 - 12:49

Geer:

Oh wat een belevenissen voor 1dag,weleer heul leuk Ook mail van Mart over St. Pietje gelezen Maak toch maar n duik in een van die fontijnen en geniet