Opificio delle pietre dure - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Opificio delle pietre dure - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Opificio delle pietre dure

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

04 Augustus 2016 | Italië, Firenze

Opificio delle pietre dure, leg ik zo uit.

Eerst leukste tekst vd dag: bij station stond touringcar van het bedrijf Kotsis. Humor is overal.

Gisteravond hier in het hotel gegeten, vooral ham met mozzarella die zeer werd aanbevolen door de gerant die sneller sprak dan ik geld uit kan geven. Het had niet teveel gezegd, absoluut top. Toen nog rundvlees in chianti saus en panna cotta met chocoladesaus. Prima! In de tuin, onder soort groot baldakijn.

Het hotel heet Villa Stanley omdat het hoofdgebouw een oude villa is en in de jaren 30 hier een Amerikaanse familie woonde uit Chicago.

Vannacht de vin boven uitgezet omdat hij rare geluiden ging maken.

Vanochtend ook weer buiten ontbijt, beetje wonderlijk met open glazen kannen heet water voor thee. Maar misschien is dat dan weer symptomatisch voor dit dorp, wie zal het zeggen?

Toen welgemoed op weg naar de via Gramsci om de hoek van onze straat, voor de tabacchaio, de tabakswinkel waar je buskaartjes moet halen. Helaas was die dicht ivm vakantie. Maar verderop was een winkelcentrum, waar we misschien ook wel... Nee dus. We konden er wel geld trekken, want in totaal hadden we nog 4 euro.

Bij halte verderop stond aardige meneer die uitlegde dat drie stoplichten, semafori, klemtoon op tweede lettergreep, verder bij Bar Neri wel... Maar dat de chauffeur vaak ook kaartjes had. Wij kozen voor laatste optie. De man bleef ongedurig heen en weer lopen en bleek uiteindelijk maar 1 halte mee te hoeven. Als hij zijn ongedurigheid omgezet had in 1 richting, was hij sneller geweest. Misschien moet ik hem daarover bellen.

Kaartjes in bus kostten 2 euro, dus dat hadden we klein.

Eindhalte hoofdstation Florence ( daar nog 6 kaartjes gekocht voor slechts 1.20 p st) en vandaar naar het museum in de titel gelopen in de via degil Alfani. Om de hoek is de Galleria dell' Accademia, waar de beroemde David staat, maar daar is een rij en 18 eu pp. wij liepen dus door en gingen voor 4 eu naar het museum van het Florentijnse inlegwerk. Ik had daar jaren geleden al voor gestaan, maar het gaat om 14 uur dicht en ik was toen te laat.

Hier laten ze zien hoe ze bv tafelbladen inleggen met stukjes marmer, lapis, kwarts, jaspis in allerlei kleuren en daarmee bijna 3D effecten krijgen. Vooral bloemen, vruchten en vogels op bv zwarte of andere donkere ondergronden. Ze zoeken dan een stukje steen dat bv net dat bloemblaadje de juiste tint en nuance geeft. Er zijn bv groene druiven waar je dan bijna de zon doorheen ziet schijnen. absoluut fantastisch en weer eens wat anders dan man aan kruis van Vico Torriani of vrouw met kind van Helmuto Lotti.

Daarna koffie op terras en toen snel naar de basilica della Santissima, vooral issima, Annunziata. Mooi plein, soort roemeins voorportaal met fresco's van Gucci del Prada en daarna een totaal volgedecoreerde kerk, waar meteen links in de hoek een priester de mis opdroeg. Er was daar een soort alkoof met hemel en hek en kaarsen, terwijl dat het zuidwesten was. Aan de oostkant was het grote altaar, maar misschien was dat weer te ver lopen of zo.

Toen daar weer uit, het Ospedale degli Innocenti, oud weeshuis en nu museum , gelukkig dicht. Ernaast verderop een kapel die nu door het Dante instituut wordt gebruikt, waar buitenlanders Italiaans leren, en daar waren wanden in zeer vrolijke pasteltinten vol afgrijselijke kruisigingen en onthoofdingen. Soort IS in Disney versie.

Hoek om en de botanische tuin in, waar ik voor het eerst lotus zag in een vijver, zij het met uitgebloeide bloemen, zal je altijd zien. Ook nog een bak met waterlelies, waarin er 1 lila was, ook nog nooit eerder gezien.

Op piazza San Marco, kerk dicht, hoefde niet, op terras onder vernevelde waterwolken geluncht. Pasta pesto en omelette al formaggio. Martin ging daarna richting hotel met bus 2 en ik deed het centrum met boekenwinkel en oreficierie ( zoek maar op) Ponte Vecchio. Daar ook nog iets gevonden met kleurtjes dat op maat kon.

Toen daarvandaan niet teruggelopen, maar bus D gepakt die eerst de hele verkeerde kant op ging, maar toch op station eindigde. Daar de 28 naar het hotel, die ook een andere route reed dan normaal ( de gewone kende ik ook niet, maar ik zag aan de haltes en aankondigingen dat het om omleidingen ging) en weer uitgestapt vlakbij hotel. Toen nog een paar honderd meter naar ingang, receptie verteld dat tabacchaio dicht was etc en rond half zes weer op de kamer, waar druk geborduurd werd.

Ik werd nog door een andere meneer met, zwarte, baard gefotografeerd terwijl ik een ijsje at. Soort motorrijders die elkaar groeten, denk ik.

Dat was het weer en het was bloedheet vandaag, dus denk niet dat wij niet afzien! Ciao!

• 04 Augustus 2016 - 21:17

Hannie:

Jouw verhaal weer gespeld en verscheidene keren doorgelezen. Zelfs het woord Oreficierie opgezocht via vertalen.nu maar die geven aan dat het een onbenoemd woord is, dus vertel nu maar wat het betekend want ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig geworden.

• 05 Augustus 2016 - 07:41

Astrid:

Wat weer een verhaal. Vandaag een wat meer rustige dag? Je kan wel de boek gaan schrijven. Gezellige dag.