Blanche van Castilië - Reisverslag uit Meyrueis, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Blanche van Castilië - Reisverslag uit Meyrueis, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Blanche van Castilië

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

22 Juli 2013 | Frankrijk, Meyrueis

Blanche heeft in de middeleeuwen dit kasteel, toen het nog een klooster was, een paar keer bezocht. Recentere bezoekers waren Adenauer en De Gaulle. En wij dus. Lianne Prinses van der Spoorbuurt stond ook nog niet in het gouden boek.

Gisteravond niet in het hotel gegeten, maar even met de auto naar beneden het dorp in. In een tuin daar forel met amandelen gegeten, met frites, want de "aligot" leek ons wat machtig. Ik heb het me uit laten leggen: lokale specialiteit, aardappelpuree met gesmolten kaas in pannetje; wordt daar met houten spatel uitgehaald, om de spatel gewikkeld, afgeknipt met een schaar en op het bord geschoven. Doen we een andere keer. Retour hotel, geprobeerd te slapen, ondanks de vele vliegen overal.

Vandaag 8 uur op, op het Franse radionieuws hoorden we dat bejaarden op moesten passen voor hitte. Eerst via eindeloos kronkelende route naar Florac, groen, rotsen, langs de Brise, die later de Glade wordt en dan samenvloeit met de Febreze. Van Florac richting Alès over strakkere en bredere weg. Bij Alès op rondweg langzaam verkeer tot splitsing Montpellier/ Nîmes. Wij kozen Nîmes en stopten daar ook, wat laat, voor koffie in het centrum. We waren op tijd, want alles ging weer net dicht. Gloeiend heet. Eerst koffie op terras en toen naar het zgn Maison Carrée gelopen, wat een prachtige Romeinse tempel uit 2 n. Chr. is. Erg mooi met prachtige Corinthische zuilen. Toen doorgelopen tot de Romeinse arena uit 3e eeuw n. Chr. Ook aardig in stand. Nîmes verder net Italië, maar dan in het wit/crème. De romaanse kathedraal St Dejeuner nog bekeken en toen wat gegeten en even Fnac bezocht (boek- en media winkel).

Tonton bleek weer leeg, had ik niet goed uitgezet, en dus op de blinde vink met kaart naar hotel. Eerst naar Arles, Rhône over, toen eromheen richting Avignon en daar afgebogen naar Maussane-les-Alpilles. Landschap vol olijven, wijngaarden, oleanders en geel gras. Heel anders dan vanochtend langs de groene oevers van de Petitfour.

Het hotel eerst niet gevonden, zijweg in, stilgestaan. Martin zag naam hotel plots in achteruitkijkspiegel. Fraaie kamer met eigen terras nu in de zon (soort braadhoekje nu), met airco, grote badkamer, gratis wifi, bidet... oleanderhaag ervoor, zwembad. 3 nachten hier en dan naar hotel ongeveer 60 km verderop.

Ici à gauche!

• 22 Juli 2013 - 19:41

Astrid:

Klinkt allemaal weer geweldig. Mooi dingen bekijken en lekker eten. Meer heeft een mens niet nodig. Alleen met dit weer een airco en heel veel water.
    Heerlijk een zwembad. Verder weer genieten.

• 22 Juli 2013 - 20:40

Hannie:

Dacht ik toch eerst te lezen Dame Blanche,begon al te likkebaarden en dacht heerlijk maar nee het gaat over de echtgenote van Lodewijk de 7de of de achtste .Wat ze precies gedaan heeft weet ik niet maar als ze toch een paar keer een kasteeltje heeft bezocht en dat ook nog genoemd wordt zal het wel iets bijzonders wezen.De tocht via een kronkelende weg lijkt mij zeer spannend en ben blij dat jullie het er goed afgebracht hebben.Drinken jullie wel voldoende(water)? Ik ben blij dat jullie zo'n mooie kamer hebben en dat alles goed verloopt.Nog een paar fijne dagen.
    Hannie