dagje grote wereld - Reisverslag uit Port Grimaud, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu dagje grote wereld - Reisverslag uit Port Grimaud, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

dagje grote wereld

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

28 Juli 2013 | Frankrijk, Port Grimaud

Vandaag de laatste echte dag en dus om 8 uur op, ontbijt in de kleine lobby en toen om 9 uur de veerboot naar St Tropez. Gisteravond was daar nog, zichtbaar vanaf ons balkon, een flink vuurwerk. Klein, beetje vierkant bootje brengt je in een minuut of 20 naar de stad. je moet meteen ook de terugreis boeken. Geen idee eigenlijk hoe het eruit zou zien daar, maar het viel alles mee. We legden aan en liepen langs de kades naar het centrum. Geen hoge torenflats of afzichtelijke hotels, maar pastel zalmroze huizen met grote terrassen en aan de kade helaas enorme grote vaak witte boten die met hun kont naar de kade liggen. Je ziet de zee eigenlijk niet meer. Eerst maar eens op terras koffie en waar anders dan Seneguier (of zo). Het terras was rood en bomvol terwijl we voor twee, okay lekkere, koffie 14€ aan de economie mochten toevoegen. Af en toe een grote auto, maar verder veel tweewielers, ook Harleys. Geen taart genomen, sowieso weinig taart in de verslagen, niet omdat wij daar vorig jaar veel commentaar op kregen, maar gewoon omdat we het niet hebben genomen. Eigenlijk is het zelfs vaak te warm om te eten.

Toen nog iets cultureels ondernomen, het Musée de l 'Annonciade, waar een tentoonstelling van de Belg Maurice de Vlaminck te zien was. Vroeg 20e eeuw en later, eerst als fauvist met uitermate knallende kleuren, later meer als Cézanne, met veel grijzige meer kubistische schilderijen. De vroege werken erg lekker, de latere wat dreigender. Het museum zit in een hele oude kerk, maar heeft wonderlijk genoeg ook een bovenverdieping en daar hing de vaste collectie met Seurat, Signac, Dufy, Kees van Dongen. Vooral Signac met zijn pointillistische schilderijen fantastisch; allemaal vlekjes en veegjes bijna lichtgevende verf die bv een zeilschip voor de kust vormen. Signac heeft St Tropez min of meer ontdekt en op deze schilderijen zie je hoe mooi het was, zonder die prallerige boten.

Het museum was klein en dus ook prettig, dan hoeft er niet zoveel. Wel een mooi boekje erover gekocht met grote afbeeldingen van de kunst.

Het ruikt ook lekker in deze stad, er hangt een soort parfumgeur, maar de serveerster op het tweede terras waar we ook weer koffie namen viel het niet meer op. Er stond vast ergens iets danig in bloei, want het hing op straat en niet specifiek bij bepaalde winkels. Twee koffie opzij van de haven nu plots samen 8€, nog niet te geef, maar toch.

Rondgelopen door de aantrekkelijke straatjes vol exquise winkels, met jassen van lynx of chinchilla, juwelen van Bulgari, roze diamanten. Maar wij kochten bij de Casino gewoon twee bananen en pinda's en water en nuttigden die later op weer zo'n zanderig plein met fontein en platanen op een bankje. Bananen zijn goed tegen kramp, dat u dat weet. Nog weer wat rondgelopen, niet bij Dior of Lancel of Hermes naar binnen, maar gewoon richting veerpont. In de schaduw, windje, op bankje gezeten en toen om half 2 weer terug. Het was trouwens het eerste deel van de ochtend licht bewolkt wat ik persoonlijk niet zo'n probleem vond.

In ons kunstmatige dorpje toen de spullen op de kamer gezet en verderop bij een der crêperies een lunchcrêpeje genuttigd. Martin nam iets hartigs en ik verse aardbeien met suiker op een bodem van flens.

Bij de mineralenwinkel nog even toegeslagen voor een arrangement in witte maanstenen met grijze labradoriet; ik vroeg nog om roze diamanten, maar helaas. Nog een Marie Claire Idées en toen voor siësta naar de kamer die oranje/ geel/ paarsrood gestreepte taft gordijnen heeft, erg prettig en passend ook, bij ons dan...

Gelezen, geslapen en net ontdekt dat Rita R nu voor Johannes Paulus II zingt. ik zag haar ooit op tv bij dat portretschilderprogramma van Hanneke Groenteman en vond haar, zeker in reactie op de schilderijen die van haar gemaakt waren, erg onaangenaam en over het paard getild. Vond haar zingen ook niet prettig, trouwens en houd ook niet van jazz; gewoon even de hele bekentenis. Wij hebben in de supermarché een CDtje met ouwe Franse hits van Trenet, Piaf en natuurlijk Josephines J'ai deux amours voor de lol.

Morgen begint de grote trektocht naar het noorden en slapen we bij Dijon, de dag erop hopelijk weer thuis. Misschien komt daar nog een mail over en natuurlijk kunnen jullie daarover beter lezen in de computer dan in de krant.

Dank voor uw aandacht, nu weer pétanque kijken voor de deur. A la bonheur et santé!

• 28 Juli 2013 - 18:46

Petra:

Merci beaucoup Jip voor alle fantastische reisverslagen en heb hier dan ook van genoten. Bon voyage et a bientot. xxx

• 28 Juli 2013 - 21:18

Madelein:

Ik heb al jullie verslagen na onze vakantie in 1 keer gelezen. Het was weer heel aangenaam om de sfeer te proeven van jullie reis. Goede reis weer terug. Veel liefs!