Struzza preti - Reisverslag uit Pinarellu, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Struzza preti - Reisverslag uit Pinarellu, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Struzza preti

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

26 Juli 2018 | Frankrijk, Pinarellu

We zien dat er in Griekenland afgrijselijke branden zijn geweest. Vreselijk voor toeristen en bewoners!

Hier eigenlijk een rustige reisdag.

Gisteravond in het restaurant maar pizza genuttigd, mijn eerste en dat is knap. In Schotland heten alle dorpjes volgens mijn man Knitwear, maar hier heten ze Pizza. Daarna drie bolletjes ijs in Corsicaanse smaken en dus verwachtten wij wild zwijn, pizza en kastanjes, maar er zat iets bij met biscuitjes en waarschijnlijk iets met vijgen en nog iets, wellicht spreeuwenijs. Aan aanwijzen met de pink wat er op je bord ligt, doen ze hier nog niet.

Toen nog wat gelezen en afgrijselijke thriller Val McDermid en oogjes toe.

8 uur weer op, heerlijk krakend stokbrood met clementineconfituur. Auto in voor grote trek noordwaarts. Heet! Landschap iets anders dan aan westkant. Eerst laagvlakte met riviermondingen ( niet alle rivieren present, trouwens) rechts en hoge bergen verderop links. Die vlaktes hebben lang geleden onder malaria, volgens de gids. Wat wijnbouw, lagunes, industriële bedrijvigheid. Af en toe een ville fleurie, waar alle middenbermen uitbundig beplant waren met oa vlijtige liesjes, die ik altijd voor schaduwplanten aanzie. De wel 6 of 7 meter hoge oleanders blijven ook een feest, veel rotondes en wegsplitsingen worden erdoor verfraaid.

Even tussendoor, jullie zitten nou toch, eerder onderweg een asinerie gezien, dwz een ezelfokkerij waar je waarschijnlijk ook kunt kopen. Had zo'n bordje voor 4v kunnen gebruiken dit jaat.

Verder worden vragen zo mogelijk meteen dezelfde dag beantwoord bij de reacties, gelieve u zich dus daar te vervoegen voor antwoorden.

Druk verkeer over 2baans weg met daar doorheen scooters en motoren. Gestopt bij boulanger voor koffie zonder, dus geen taart oid. Betalen moest via een automaat, gelijkend op parkeerzuil; bakker/ koffiemaker pakte geen geld aan. Was weer nieuw, waarschijnlijk alternatief voor aparte kassier zoals bv in Italiaanse ijssalons.

Naast boulanger zat kapper annex brocante, dus ook hier komt die combi voor.

Verder naar het noorden, door Bastia heen en er deels onderdoor. Ook dat heeft zo te zien weer een bovenstad met citadel, redelijk ontmoedigend. Doorgereden langs inmiddels kronkelende, gele, kustweg met wat lintdorpjes en strandjes. Hier en daar ook mooie villa's in wat frissere kleuren. In Sisco iets landinwaarts naar ons hotel. Soort motel eigenlijk met blokjes van twee verdiepingen met parkeren voor de deur. Er is een piscine en of we daar gekleed heen wilden lopen, want dan moet je over terras restaurant. Ik ga er maar vanuit dat ze dat tegen alle gasten zeggen.

We zitten beneden in kamer 7 en hebben ook balkonnetje met stoeltjes. Ook net geluncht, pastis/ bier met dus die struzza preti, een soort knödel van spinazie en munt en plaatselijke brucciakaas, soort hüttenkäse. Daarbij tomatensaus en brood. Links klein aquarium met een stuk of negen kreeften, wachtend op. Ik kijk ook anders naar vogeltjes hier, die er niet zo erg veel zijn.

Je ziet, ook van niks kan ik nog een verhaaltje.

De markies nog niet geroken, volgens mij.

Au dennebôme!

• 26 Juli 2018 - 13:37

Geer:

Mooi weer en hier ook mooi weer33gr onder t scherm!Jullie verplaatsen bog,moet je hier niet doen,we hennen nl plak asfalt en uitgezette brug delen!En de Lidl aanbieding sperzie bonen,dus je merkt t wel,het is komkommertijd

• 26 Juli 2018 - 13:38

Heerlijk verslag weer wat ik zit te lezen in de koelte van mijn huiskamer. Buiten is het niet meer om uit te houden! West Friese markt in Schagen afgelast vanwege de hitte!
    Vanaf zaterdag zal het hier iets koeler worden met af en toe een buitje. Volgende week rond de 27 graden. Ik hoop dat het bij jullie ook iets koeler wordt,reist wel net zo prettig.
    Groetjes en tot het volgende verslag .
    Hannie