Mûrier platane - Reisverslag uit Sisco, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Mûrier platane - Reisverslag uit Sisco, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Mûrier platane

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

27 Juli 2018 | Frankrijk, Sisco

Ik ben de vragen voor, ook hier lijkt het wel 4v. Die bomen die hier op straat en op het terras zo'n weldadige schaduw bieden zijn dus van het soort mûrier platane. Donkergroen weelderig,ingesneden blad, platgesnoeid zodat er een dichte kroon gevormd wordt. Het is een moerbeisoort die wel bloeit, maar geen vruchten vormt; als dat wel zo zou zijn, kon je er niet onder zitten in je goeie goed. Ik wilde perse weten wat voor boom het was, dus gisteren in het restaurant gezeten onder zo'n boom maar eens gevraagd.

Verder de niet gestelde vraag over rolstoeltoegankelijkheid. De trottoirs zijn hoog maar hebben wel hellende stukjes voor rolstoelen of kinderwagens. Die hellingen zijn echter soms zo steil, dat je vermoedelijk op je gezicht klapt als je er alleen vanaf zou willen.

Gisteravond richting strand vis gegeten, pastis vooraf, witte plaatselijke wijn erbij, dessert met crème brulée, koffie, slagroom, fruitsalade en mousse na.

Vanochtend 8 uur op, ontbijt. Er werd meer patisserie geboden dan bij de plaatselijke patisserie, maar ik bleef sterk. Er is hier brood met een krakende korst en als je daar dan boter en jam op doet... Martin nam wel een taartje. Dat dan weer wel.

Toen richting Bastia, parkeergarage in de navigatie en dus na een minuut of 20 ondergronds geparkeerd. Op groot plein met enorme marmeren Nap uitgekomen en eerst maar eens richting citadelle. Elke stad heeft er één en die is meestal op de bovenste etage. Via de haven en de grootste kerk van Corsica, de St Jean Baptiste, vol fraai ingelegd marmer, en een pad door een parkje dat oa prettig naar lantana's rook, wellicht was dat de marquis, naar de ommuurde bovenstad. Deze was nog niet helemaal vertoerist en hier en daar ook redelijk van pleisterwerk en van kleur. Er werden bij een klein winkeltje zelfs quilts aangeboden, voor vrij weinig trouwens, maar er zat een ongelukkig kijkende mevrouw voor de deur, dus niet dichtbij gekeken. De mensen zijn hier trouwens erg vriendelijk overal. De kathedraal was lichtgeel en wit en rijk gedecoreerd. Nog wat rondgelopen en toen buiten de muren koffie in de schaduw.

Toch weer via citadel terug, stille straatjes met vnl bewoning. Toen weer retour Terra Vecchia, dus oude stad. Er stonden hoge huizen met soms wel 6 of 7 bovengrondse verdiepingen, hier en daar met steunberen. Enorme verschillen in dezelfde huizenrij: het een met bladderend of verdwenen pleisterwerk en het ander ernaast fraai gepleisterd en bv fris goudgeel. Bij de verwaarloosde panden vraag je je af of er nog iemand op het balkon durft. Er zitten ook vaak rare aanbouwsels aan à la Mon Oncle van Tati.

Nog wat kapellen en kerken in, oa die van de Onbevlekte Ontvangenis waarmee ik mij soms verwant voel. Er was ook een kapel met rood zijden damast op de wanden. Moet bij elk Heilig Hart inmiddels meteen aan Phil denken.

Mooie winkelstraat met zowaar een handwerkzaak; ik moest nog naalden en heb meteen ook die naalden gekocht waar je de draad in kunt klikken, self threading needles, van het naaldenhuis Bohin. Ze verkochten er borduurgaren van Madeira, dus ik vermoed dat DMC terrein aan het verliezen is.

In een worsten-, wijnen- en confiture winkel inmiddels de bestelde kastanjepuree van een bekroonde confiturier gevonden. Er waren ook zonnebrillen van.

Toen op de Place Nicholas even een crêpeje, weer even getankt ( meter blijft vol staan) en retour Sisco. Er leek wat bewolking te komen, maar die is nu weer weg. We zitten in de schaduw op overdekt balkon en af en toe is er windje. 's Avonds trouwens meestal wat wolken boven de bergen. Vanavond eens kijken of de maansverduistering ook hier te zien is.

We hoorden over noodweer Rotterdam en water in Limburg.

Morgen weer naar volgend hotel in Calvi.

Au dentifrice!

• 27 Juli 2018 - 13:01

Phil:

:-)

• 27 Juli 2018 - 14:21

Eef(je):

Ha die Jip en He die Martin,

Wat zien jullie een verscheidenheid aan curiosa:van godshuizen tot borduurwinkeltjes en van traiteurs tot (banket)bakkerijen. Dat maakt vakantie vieren nou zo leuk, toch!?
    Intussen volg ik dagelijks de Tour de France op la télé met prachtige beelden van schitterende landschappen en goddelijke mannenlijven, die erg bezweet zijn en dat laatste is minder...
    De “grande chaleur” houdt hier standvastig aan en wordt elke dag en elke avond/ nacht “ plus grande” . Over 2 weken vertrekken Philomenia en ondergetekende naar la Normandie en wij bidden en hopen dat we dan echt LEKKER zomervakantieweer beleven, zodat we niet uitgeteld liggen op de keitjesstranden...
    Ga vooral door met het “genieten van het leven,want het duurt maar even” de resterende dagen ( ik weet niet hoeveel tijd jullie daar nog verblijven ).

A la prochaine, Eef(je)

• 27 Juli 2018 - 17:10

Ans:

Als ik jullie verslag heb gelezen ben ik heel blij
    dat ik hier rustig onder de parasol met een
    Glaasje wijn zit!!! Wat goed dat je de kastanje
    Confiture hebt gescoord!!
    Veel plezier nog!