Closet marcher dedans - Reisverslag uit Calvi, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Closet marcher dedans - Reisverslag uit Calvi, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Closet marcher dedans

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

28 Juli 2018 | Frankrijk, Calvi

Gisteravond weer ergens anders gegeten en wel bavette au sauce béarnaise en hamburger veau. Maar het dessert was opmerkelijk. Martin ging voor weer een soort grand dessert en ik koos de cheesecake au cédrat. Cédrat of sukadecitroen is een citrusvrucht waarvan alleen de dikke schil wordt geconfijt tot sukade. Meestal is dat zoet, maar hier friszuur, zag eruit als gember, op kwark en op een ook nog prettige bodem. Aanradertje, is bij dat restaurant in Marine de Sisco in de bocht.

Maansverduistering of sowieso maan op zich gisteravond niet gezien.

Vanochtend weer prettig ontbeten, weer ander brood en nu bananendruivenjam. Ook chocoladetaartje genomen anders was het zo zielig.

Weer de kronkelende kustweg naar Bastia terug en daar naar het westen. Door dorpjes heen waar je op moet passen voor lukraak geparkeerde auto's omdat men naar de bakker moet. Via allerlei winkelstraten allerlei wijken van Bastia door, steeds verder omhoog en daar een gele kronkelweg op richting St Florent. Heet, zonnig, overal struiken. Onderweg gestopt om de maquis te ruiken, want dat moet van iedereen. Het rook heet en in de verte kruidig, of dat maquis was, weet ik niet want er stond verder geen bordje bij met Maquis d' Appellation Controlée of Maquis Fondé en 1645 of zo.

Onderweg gestopt voor cappucino waar hier bijna een hele schep cacao op gaat. Daar rook het naar lantana, maar misschien was dàt nou juist... we zullen het nooit weten. Verlaten landschap waar ooit voedsel werd geteeld voor grote delen van Corsica, nu groen en leeg. Bergruggen als de punten op een dinorug. Plots was de zee weer in zicht. Afgedaald naar boulevardniveau. Het lijkt hier wat welvarender dan tot nu toe met vrijstaande huizen in goede staat. De stadjes vaak weer versierd met bermen vol bloemen.

Uiteindelijk in Calvi aangekomen in, handig, hotel Calvi. Kamer nog niet klaar, maar via houten plankieren à la Norfolk langs het strand achter de tuin gelopen, onder hier en daar een pijnboom, makkelijke toegang tot strand, dat zo te zien langzaam afliep in zee.

In de niet al te verre verte het centrum met, gaap, een hoge citadel. We zullen zien hoe ver we vanavond komen. Neergestreken voor een omelette Corsica. Ertussen zit dan brucciakaas, soort Hüttenkäse, en munt, bijzondere smaak. Toen langs doorgaande weg teruggewandeld naar hotel, onderwijl op het geestesoog vastleggend waar de pharmacies allemaal zitten. Kamer bleek klaar, eerste etage, balkon, schuin uitzicht op zee, zeep en badschuim van Fragonard, geur verveine. En dus ook een closet marcher dedans, een walk-in closet. Nog nooit gehad, kan nu al niet meer zonder.

En dat wou ik ook nog even melden: je kunt hier aan de kust ook aan standing up paddling doen --> afgekort is dat dus suppen! Wist ik niet, niemand vertelt mij iets, weer een onthulling, toch?

Enfin, we zakken uit en het eerste deel van mijn taak zit er alweer
op. Nog regen gehad?

We zitten hier nog twee nachten, dan twee in Porto iets zuidelijker en dan nog nacht in Ajaccio. Donderdag vroeg weer op vliegtuig terug.

Au pastis!

• 28 Juli 2018 - 15:28

Eef(je):

Hela Hola,

Vanmiddag heeft het zowaar even geplensd en Hollande. Er staat nu een behoorlijke en frisse bries en de temp. ligt zeker 10* lager dan de afgelopen 3 à 4 dagen. Kortom een verademing!
    We komen weer bij en hebben weer zin in een hapje en een drankje, want dat hoefde de afgelopen dagen niet zo erg...
    Ben benieuwd of jullie ook plaatjes schieten en , si oui , hoe het er allemaal uitziet.
    Nog even volhouden dus in de auto op de hoog/laag weggetjes, in de ochtend de keuze maken wel/ geen taartje bij het ontbijt en ‘s avonds welk plat principal te kiezen.
    Nog enkele dagen en dan moeten jullie het doen met de zoete herinneringen aan alles op deze Corsicaanse vakantie.
    Beaucoup de plaisir vous souhaite Eef(je)

• 28 Juli 2018 - 19:53

Ja Jip wij hebben vanmiddag een forse bui met onweer gehad,het is nu weer lekker zo’n 10 graden koeler. Heerlijk! Hopelijk is het weer bij jullie ook aangenaam en anders pootjebaden in de zee. Fijne dagen nog.

• 29 Juli 2018 - 08:44

Ava:

Het bovenstaande verslag heb ik gisteren aan mijn moeder voorgelezen, zij vond het heel vermakelijk en van de moerbei platanen had zij nog nooit van gehoord. The walk-in cupboard heeft zij wel en daar geniet zij inderdaad van.
    Wat gaat vakantie snel voorbij als je nieuwe indrukken opdoet, dat blijkt bij jullie ook zo te zijn.
    Geniet dan ook volop van alle verdere avonturen en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.

Ben nu aan de computer in een behoorlijk afgekoeld Zwaag, in Huizen regende het gistermiddag een aantal keren pijpestelen, hier bleek het bij thuiskomst ook heerlijk afgekoeld en dus allerlei deuren en ramen opengezet. Het woei gewoon door het huis, vannacht daar de voordelen van gemerkt en goed geslapen.

Als deze hittegolven inderdaad gewoonte gaan worden in NL dan is een verplaatsbare airco misschien een idee, maar vooralsnog was het net aan uit te houden 's nachts met ventilator. Gelukkig heb ik zo'n ding op voet, zoals dat heet. Buiten in de hitte, waar ik voorheen heel goed tegen kon, was het niet te doen voor mij, behalve dan in de auto en in het zwembad bij Frits van der Werff waar het water weliswaar 32°C was maar heerlijk koel aanvoelde. Wat de lucht van 29°C in huis niet deed, raar evengoed, nou enz.
    Hartelijke groeten aan jullie beiden,
    Ava

• 29 Juli 2018 - 09:02