Met de bus naar Zuid-Beveland - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Met de bus naar Zuid-Beveland - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Met de bus naar Zuid-Beveland

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

05 Augustus 2016 | Italië, Firenze

Even het raadsel van gisteren. Oro is goud, orafo is goudsmid en oreficeria is een witgoedwinkel.

Gisteravond gegeten op een minuut of 5 vh hotel bij Aqaba, een wat verscholen restaurant in een grote tuin vol heggen en witte rozen. Zo te zien erg populair en een beetje trendy. Heel lekker gegeten en dus gaan we vanavond weer, dit keer voor een pizza.

Vanochtend was het koeler, bewolkter en was er zelfs bij het ontbijt regen. Paraplu mee en naar de bus gelopen. Op station in Florence de bus naar Santa Croce gevraagd, bus 23 en daar dus ingestapt. In het begin kon ik nog volgen waar ik zat op de kaart, maar plots werd het minder centrum en reden wij richting Veere en Middelburg. Aan chauffeur gevraagd of we goed zaten, maar we moesten andere kant op. Dus toen op 22 naar centrum. Man in bus zei dat we op de 23a moesten stappen die vlak achter onze 22 reed, dus toen dat kon overgestapt en uiteindelijk bij Rivier Arno onder Santa Croce eruit.

Eerst maar koffie en toen het plein op richting kerk. Voorgevel gotisch, met veel wit marmer en versiering. Plein ook mooi en wijds, niet zo druk als bij highlights verderop.

Santa Croce is de erebegraafplaats van de groten uit Florence. Zo ligt Galilei er, en Macchiavelli, Marconi ( het mannetje van de radio), Michelangelo, Rossini en allerlei helden die wij ons niet konden herinneren. Hier en daar prachtige fresco's van Vietato Fumare, Fuori Servizio en Primi Piatti. Er waren foto's van de overstromingen uit 1966, toen de stad zeer geleden had, wat trouwens ook in WOII het geval was.

Er was een Cappella dei Pazzi, een familie die ooit heeft geprobeerd in opstand te komen tegen het bewind van de Medici en met wie het slecht afgelopen is.

Na de kerk richting centrum gelopen en neergestreken voor kaasplateau en pasta. Toen door het centrum naar het noorden, piazza della Signoria, waar veel beelden en toeristen staan. Alleen de beelden maken geen selfies. Er staan ook moderne beelden, zoals een enorme koperkleurige schildpad met een man op zijn rug, soort Niels Holgersson.

Tussen Dom en doopkapel door naar de laatste attractie hier, de Cappelle Medicee, de grafkapellen vd groothertogen van Toscane. Grote koepel achter San Lorenzo met aparte toegang en bijpassende -prijs. Eerste crypte met grafstenen en bronzen beeld laatste Medici prinses die alle rijkdom naliet aan stad Florence, waardoor de stad nu goede zaken doet met alle kunst en paleizen. Een verdieping hoger een achthoekige ruimte met dus die enorme koepel. De vloeren en muren voorzien van marmer etc, voor die muren sarcofagen ter grootte van een flinke studentenflat, alles ingelegd met werk uit de marmerwerkplaats waarvan wij gisteren het museum bezochten. Alles valt op zijn plaats.

Daar ga je weer een gang door en sta je in een sacristie van wit marmer, waar Michelangelo twee grote tombes voor Medici prinsen heeft gehakt en nog wat beelden voor oa Lorenzo il Magnifico, een van de beroemdere leden van de familie. Omdat Michelangelo naar Rome vertrok, zijn de tombes niet af, sommige beelden zijn nog een ruwe versie die in onze tijd als perfect zouden worden gezien. Hij had ook wat kandelaars voor het altaar bedacht, ook in marmer, maar die zijn later uitgevoerd door Milli en Vanilli. Kan ook Gino Vanelli geweest zijn, jullie geloven toch alles.

Daarna al vlakbij station, op bus 2 naar onze halte en naar de kamer. We krijgen de airco niet uit, dus beneden is het fris. Verder bleken bij aankomst de bedden beneden, waar wij de koffers op hadden, verwijderd. Nu een koffer op uitklapstandaard en een op de grond.

Dagboek gedaan met de hand en nu ook digitalisch.

Laatste nacht hier, morgen naar Parma!

• 05 Augustus 2016 - 23:03

Willem:

ik denk aan jullie morgen bij mijn meloen.