Groene bergen - Reisverslag uit Propriano, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Groene bergen - Reisverslag uit Propriano, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Groene bergen

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

23 Juli 2018 | Frankrijk, Propriano

Gistermiddag teruglopend naar het hotel een blok met restaurants aan de havens ontdekt, redelijk dichtbij, dus daar neergestreken voor het avondeten. Veel restaurants hier zijn Italiaans en dus maar voor pizza en pasta gegaan. Geen blerende muziek, uitzicht op de boten die je voor €2200 per week kunt huren, al heb je dan wel een onoverdekt beginnersmodel.

Vanochtend 8 uur op, koffers gepakt, ontbijt, auto in naar Propriano, of in het Corsicaans Prupiano, want alle plaatsnamen zijn ondertiteld. Navigatie bleef weigeren te spreken, in alle talen, en dus moest ik meekijken en aangeven welke afslag etc, want het zonnige weer maakte ook het zicht op het schermpje voor de chauffeur wat moeizaam. De weg voerde omhoog, door zeer groene heuvels met loofbomen. Veel ongeduldige mensen die soms ook wat riskant inhalen. Wij deden rustig aan en waren hier in ruim een uur. Ook hier bleek hotelkamer nog niet klaar om 11 uur, dus eerste stadje in.

Het hotel staat aan een lange doorgaande winkelstraat en heeft aan de achterkant zicht op de baai van Valinco. Eerst maar eens op zoek naar koffie. Een bordje wees rechts een trap af naar de Office de Tourisme, maar dat bleek niet geheel juist. Even de weg gevraagd, bleek stuk verderop. Misschien moet Irma even bellen, want dit geeft verwarring en de VVV heeft het al zo moeilijk.

Er komt veel verkeer door de dorpen en dus moet je soms even wachten omdat er maar in 1 richting tegelijk gereden mag worden. Voor het hotel staat zelfs een gendarme om het verkeer te regelen. Hij leek ook mensen aan te spreken die in badkleding rondliepen. Gelukkig hadden wij hoed en handschoenen bij de hand. Langs de winkelstraat zijn terrassen, waar dus ook de wandelaars dwars doorheen lopen. Koffie op een plein, weer een
prettig windje. Ansichten gekocht voor nietdigitale tantes in Beieren, met meteen zegels en brievenbus om de hoek. Die brievenbus kan soms een zoektocht zijn, maar dit jaar valt het mee. Weer verder gelopen, vrijwel het dorp uit en toen weer om gekeerd en in een soort groenoverhuifde steeg salades ( 'Ja, er is ook salade') genuttigd. Er was trouwens ook patee ( accenten vind ik moeilijk op iPad) van sardonnet dus spreeuwenpatee. In Nederland worden ze zeldzaam, misschien weet u nu waarom.

De onvermijdelijke pharmacie gaf 29 graden aan terwijl wij richting hotel wandelden. Hier en daar in etalages werd koraal aangeboden, wist niet dat dat nog mocht. Nu bleek kamer wel klaar en vrolijke receptionist gaf ons sleutel. Redelijk vroeg weer thuis, want er zijn hier geen hotels particuliers, kathedralen of musea. Wel even verderop een kerkhof waar de weg blijkbaar dwars doorheen loopt. Men doet hier aan huuskes voor het eeuwig leven, misschien is graven in deze bodem wat lastig.

Hoe dan ook, nu dus even tijd om mijn rapport te typisioneren, zodat jullie weer een aflevering hebben. Ik houd het ook nog analoog bij, moet nog een viertal kaarten auf Deutsch aufstellen, ik doe alle talen en wat ik niet weet bluf ik met het juiste accent. Met 'Pierre a achete une poupee gonflable' komt een mens een heel eind, heb ik gemerkt.

Morgen richting Porto Vecchio aan de oostkust. Op weg daarheen bekijken we Sartene, met middeleeuwse granieten huizen op berg, en Bonifacio aan de zuidpunt. Hopelijk snuiven we dan ook de geur van mastiekbomen en mirtestruiken op, want in de auto zie je al het groen en de enorme oleanders, lantana's en watervallen van soldatenliefde wel, maar ruik je ze niet.

Nu dus verder met mijn andere werk, zie verder Marijke Boon over Limburg. Mijn man vertelt net dat er in Alkmaar aan het Luttik Oudorp brand is geweest, maar gelukkig is dat een lange gracht. Stroomstoring in Waterland, het houdt ook niet op daar bij jullie!

Aux rideaux!

• 23 Juli 2018 - 13:12

Madelein:

Ik loop in gedachten met jullie mee, zie het helemaal voor me hoe het bij jullie is.

• 23 Juli 2018 - 13:14

Geer:

Dank voor je gezellige storry ,hier 30 Gr in de tuin!Net is de kat Lola opgehaald uit de tuin om op grote reis te gaan!Ze heeft een zeer grote tumor en dit kan zo niet langer!Wel heerlijk in z.o.Drente gehad!Weer een fijne dag en tot mails.

• 23 Juli 2018 - 13:18

Tante Pi En Tante Pa:

gonfiabille mangiatore crocchette!!

• 23 Juli 2018 - 14:18

Weer een heerlijk verslag en ook ik loop in gedachten met jullie mee. Het blikft wel in gedachten wat fysiek is het mij te warm. Veel plezier

• 23 Juli 2018 - 14:21

Eef(je):

Salut les mecs,

Merci de vos nouvelles. Vous êtes dans un endroit où moi, j’ aimerais passer les vacances quand je serai à la retraite. Tu vois, Jip, que cela va très bien de mettre les accents!
    Ici il fait trop chaud, c’ est la grande chaleur en ce moment....
    Moi, je partirai le 10 aoūt avec Philomenia.... entretemps je m’amuserai en Lisanne vos aventures.
    A+, Eef(je)

• 23 Juli 2018 - 14:20

Ik bedoel blijft en veel plezier nog