première étappe - Reisverslag uit Artenay, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu première étappe - Reisverslag uit Artenay, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

première étappe

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

16 Juli 2013 | Frankrijk, Artenay

Vandaag begon dan onze reis richting Zuid Frankrijk. Half 5 op, laatste dingen in koffer, ontbijt etc en even voor zessen op weg. Het was mistig boven de velden. Ik maak niet altijd de hele reis ook daadwerkelijk mee, als u begrijpt wat ik bedoel, maar te Hazeldonque was ik wakker genoeg voor een kop koffie. Martin had ook broodjes omelet gemaakt die erg lekker waren. Daarna de grens over en België doorkruist (Anja's dochter: "Mam, is België eigenlijk alleen een straat?") Ergens nog een vingerhoedje koffie genomen en boven Parijs nog een salade genuttigd voor het grote werk zou beginnen.

We dachten eigenlijk dat onze Tonton ons via de buitenwijken rond Parijs zou sturen. Via een kaart is het niet te doen en het enige dat je kunt doen is letten op A10 Bordeaux. We kwamen echter op de echte Périférique terecht en deden dus de hele lijst van afslagen aan de oostkant, Porte Angélique, Porte Macarons, Porte a Cabin, Porte Joffrey, Port' a Ble en daar stond het redelijk vast. Met temperaturen rond de 30 graden toch de airco aangezet, al was Claire er niet bij.

Toen we een maal van de rondweg af waren, ruim een uur langzaam rijdend verkeer, was het zo gepiept en waren we snel in het tussenhotel in Artenay, boven Orléans. Onze auto staat voor de kamer, twijfelaar, raam met namiddagzon, het hele pakket. We gingen eerst naar de supermarché ernaast en deden toen een tucje (nee, niet uit een pakje). Le Grand Snurque heeft speciaal voor deze reis een soort hockeybit gekocht en dat blijkt, tot nu toe, te helpen: un vrai miracle!

Verder begonnen in Dan Browns Inferno; heb vorig jaar Dantes hel gelezen in moderne prozavertaling, dus dan kan deze er naadloos achteraan. Nu maar eens douchen (er zit een piepklein cordon sanitaire in de kamer) en op naar het diner. Dan ws nog het dorpje in voor frisse lucht en beweging. A toute a beurre!

• 16 Juli 2013 - 20:10

Hannie:

Bonjour mes amis,
    Ik ben blij te lezen dat de 1ste etappe goed is verlopen,uitgezonderd de Periferique maar dat hoort nu eenmaal bij France. Ook te hopen dat het hockeybit de hele vakantie zijn werk goed doet. Voor vanavond een prettige avond en tot snel
    Maar Jip wat is dat met de boter(beurre)?

• 16 Juli 2013 - 21:19

Geer:

Mannen dat klink allemaal weer goed.Mooie trip en zo kan je wel van Parijs genieten.En wat een genot samen in de twijfelaar!Hier al goed en ook wel lekker warm.Tot de next letter.
    Gr en xx Geer en Til

• 16 Juli 2013 - 21:51

Theo:

Tsja de kop is er vanaf de reis is benomen, wat een avontuur gaan jullie tegenmoet, heb weer veel gelachen, tja de Périférique vind ik altijd een hindernis, maar zoals je al schrijft , alsmaar rechtdoor richting A10 Bordeaux aanhouden dan kom je er wel.
    Heb nu ook zo'n hockeybit bij mij aangemeten, ben alvast aan het oefenen voor de reis naar Thailand, had namelijk nog veel commentaar daarginds.
    Groetjes Theo

• 16 Juli 2013 - 22:02

Petra:

Lekker warm dus daar en onderweg. Het is hier ook zo'n 30 o en we genieten dan ook volop hiervan en af en toe even afkoelen in de pool. Heb je ook nog slaap tabletten Jip? Hoop snel weer wat te horen van jullie avonturen en France. xxx

• 17 Juli 2013 - 19:12

Paul:

voor de heenweg bordeaux A86!!!!!!!!!!!!
    en de terugweg lille A86!!!!!!
    sans tonton
    bisou
    paul

• 17 Juli 2013 - 20:11

Astrid:

Comment allez vous?
    Dat is een van de weinige woorden die ik nog weet. Maar jullie hebben de heenreis overwonnen. Nu heerlijk gaan genieten van al het mooie wat jullie tegen komen.
    En Hannie hij bedoeld natuurlijk leure. Weet niet of het goed geschreven is.
    Nou mannen veel plezier en ik pas goed op jullie huis.
    Astrid