Quand le soleil dit c' est trop au montagne... - Reisverslag uit Pinarellu, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Quand le soleil dit c' est trop au montagne... - Reisverslag uit Pinarellu, Frankrijk van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Quand le soleil dit c' est trop au montagne...

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

25 Juli 2018 | Frankrijk, Pinarellu

Vrij naar Lucille Starr!

Gisteravond hier in de residence gegeten en wel magret de canard. Koffie toe en daarna een doorwaakte nacht, niet door gesnurk rechts, dit keer. 8 uur op, ontbijt op terras, uitzicht over groen en in de verte wat stukjes zee.

Gekeken wat er in de buurt mogelijk was, maar al te actieve zaken als anderhalf uur naar een waterval wandelen vielen af. De weg naar het archeologische en natuurhistorische museum van Levie was geel op de kaart en oogde als een dunne darm, hetgeen de bestuurder niet zo beviel. Dus maar naar Porto Vecchio lui même, zo'n 15 km naar het zuiden. Ook hier een haute ville en een parkeerplaats verdiept weggestopt, fijn in de zon.

De klim tot straatniveau was het ergste, daarna even bij de Irma een plan de ville gescoord. Via dikke muren met bastions het centrum in. Op de Place de Republique draaide een kleine draaimolen tussen de terrassen. In de schaduw van een monumentale boom uit 1901, een phytolacca appelmusiensis of zo, eerst maar eens koffie. De plek werd Del Ombra genoemd en zo heette ook het etablissement waar de koffie vandaan kwam. Bar Del Ombra was bovendien een Bar Before, zo stond er op de luifel. Before what of who had men nog niet ontdekt. Of dit een plaatselijke term is moet ik nog opzoeken.

Na de koffie de belendende St Jean Baptiste bekeken met feestelijk glas-in- lood, geschilderd marmer, diverse OLV's voor allerlei aandoeningen vermoedelijk en op de kroonlijst in de apsis een heilige familie die misschien suicidaal was of zo. Nog nooit gezien dat iemand daar een beeldengroep plaatste. Wellicht vergeten bij de schoonmaak, want hier waren de luchters wel schoon. Het kan wel!

Er tegenover nog een kapel waarvoor Keizerin Eutie nog een schilderij had geschonken dat zij zo te zien ook zelf had gekregen voor moederdag. Toen verder rondgewandeld tussen veel horeca, veel dameskledingwinkels, messennegoties ( messen schijnen hier een plaatselijk product te zijn), armbandjeswinkels en essentiële olieboetiekjes. Je vraagt je, net als in bv Parijs, af wie het allemaal gaan kopen. De bastions een beetje langs, maar wij hebben mooiere bastides gezien. Er werden trouwens ook
extreem dure juwelen van grote merken aangeboden en er zat een makelaar van Sotheby's.

Nog even naar de haven en zoutpannen beneden gekeken en wat vrolijke ansichten gekocht. Toen stonden we al bij parkeerplaats. De Sandero is zwart en de deur aan passagierskant was niet meer zonder asbest handschoenen aan te pakken. In de auto kregen wij ook 35 graden gemeld.

Behalve een nietpratende navigatiersoon, lijkt ook de benzinemeter niet echt mee te werken. Voor de lol even getankt: er kon nog 20 liter bij, terwijl de meter vol aangaf. Dat zijn wij niet gewend van Dacia! Van die dingen!

Toen retour hotel en geparkeerd en gelopen naar de baai beneden voor pastalunch met kastanjebier en een dé à coudre de café toe. Toen weer terug met zon op de rug en af en toe een windje of overhangende boom. Er is ook een zwembad, waar we straks ah eind vd middag even heen gaan; nu ben ik meteen crème brulée als ik daar ga zwemmen. We hadden alleen geen eigen zwemhanddoeken mee en ik wist het woord serviette niet meer. In het Engels is dat trouwens een lower class word, maar dit à coté. Dus iets over drap pour se sêcher verzonnen en toen kwamen we er samen uit. Ze liggen bij de receptie, maar als er straks zwembandjes liggen heeft men mij toch niet helemaal begrepen.

Enfin, jullie kunnen weer voort, denk?

Vanavond ws hier eten en dan morgen flinke rit naar het noorden boven Bastia.

A la bonne directoire!

• 25 Juli 2018 - 13:42

Carlan:

Heb je de maquis al geroken?

• 25 Juli 2018 - 14:41

Madelein:

Nu ben ik toch benieuwd waarom je niet hebt kunnen slapen?

• 25 Juli 2018 - 14:54

Eef(je):

Bonjour monsieur le prėsident et monsieur le premier minsistre,

Jullie vermaken je wel op dat eiland, zo te lezen.
    Inmiddels is het hier tropisch warm, of liever gezegd heet!

• 25 Juli 2018 - 16:48

Ans En Martin :

Naar aanleiding van vragen van lezers:

1. Of wie reeds maquis hebben gesnoven is onduidelijk, we ruiken van alles, net citroenbloesem hier in de tuin. De oleanders geuren niet, maar zijn wel overdonderend groot en veel aangeplant. Ook grote lantana's, plumbago's en bougainvilles.

2. Waarom ik niet heb geslapen is onduidelijk, misschien was het de koffie, misschien de verantwoording voor het dagprogramma, het regelen in alle talen en het bijhouden van dagboek en weblog. Misschien komt het omdat ik nog niets gekocht heb. Geen boekwinkel of handwerkzaak verkend en kwekerijen bezoeken, die zijn er, heeft bij vliegreis geen zin. Wel zaadjes pelargonium getjoept in Bonifacio/ Bunifaziu.

Zo weer duidelijk? Ada en Erika zijn net te zwemmen weest, trouwens!

• 25 Juli 2018 - 18:18

Geer:

Heerlijk zoveel mee te mogen maken en wat een ervaring

• 25 Juli 2018 - 18:33

Geer:

Ik was zo leuk bezig,maar de helft kwam niet over!Wij Emmy en mycwaren vandaag op avontuur in Hoorn!Nadat wij ons door de Handwerk en platenmarkt geworsteld hadden zijn ons cultuleer gaan voeden bij de twee musea,s!Nadat we ook nog gevoed zijn,zijn wij via Opdam op weg naar de beschaving!Nog veel plezier met Pasta en kastanjes