Mozaieken en Tempels - Reisverslag uit Agrigento, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Mozaieken en Tempels - Reisverslag uit Agrigento, Italië van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Mozaieken en Tempels

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

21 April 2012 | Italië, Agrigento

Donderdag 19 april.

Lieve familie en beste vrienden,

’s Ochtends op het terras ontbeten, de eigenaar moest eerst zijn zoon naar school brengen en waren al klaar om te vetrekken, dus maar even wachten.
We reden eerst naar Caltagirone wat bekend staat voor zijn aardewerk. Het stadje ligt natuurlijk weer hoog en door alle smalle steegjes vonden we een parkeerplek.
In het theater ia de VVV en een koffiebar daar wat gedronken en besloten naar het ceramiek museum te gaan want dat was vlak bij, daar een bordje gekocht want een paar dagen voor de vakantie was het bordje van Taromina in de keuken spontaan naar beneden gevallen dus weer een nieuwe kopen. Terug naar de auto en op naar Piazza Armerina dit konden we ook snel vinden en hebben de prachtige mozaïeken gezien, ze waren de boel aan het vernieuwen dus we konden de helft maar zien, het blijft indrukwekkend al is het voor de derde keer.
Wij mochten in alle bezienswaardig gratis naar binnen, eerst dachten wij ze zien ons voor 65 plussers aan, want die mogen in Italië overal gratis in, maar nee het is op dit moment de week van cultuur en alles is vrij van entree.
In de namiddag kwamen we aan in Fattoria Mosé en natuurlijk ligt dat weer boven op een berg (heuvel).
We werden aller vriendelijks ontvangen door mevrouw zelf een kregen een welkoms drankje aangeboden, er was verwarring over de kamer maar we kregen een soort studio ik slaap boven en Hannie beneden.
’s Avonds werden we verwacht om 20.00 uur voor diner in een grote huiskamer stonden de andere gasten met een drankje en omdat wij de laatste waren gingen we meteen naar boven waar een lange gedekte tafels stond voor 20 personen. Het was een zeer gemêleerd gezelschap, Denen, Amerikanen, Fransen, en Hollanders.
Het eten was niet wat we verwachte na het eten bleven we nog even koffie drinken in een andere kamer, het huis hier is ontiegelijk groot met een heleboel kamers.

Vrijdag 20 april.
Na het ontbijt gingen we naar de tempel vallei ook hier was het entree gratis.
Het blijven de mooiste tempels die ik gezien heb, want je mag er zo dicht bij komen en alles is zo goed onderhouden en niets in de steigers, zoals die in Athene.
Onderweg een kopje koffie gedronken met een Siciliaans gebakje. We hebben alle tempels gedaan en zijn daarna naar het museum gelopen wat buiten het tempelcomplex ligt.
Ook dit weer gratis pracht hoe dit allemaal is tentoon gesteld is,
De familie van de eigenaresse hebben in 1954 een heleboel antieke vazen aan de staat verkocht en zodoende konden ze hun bezittingen goed onderhouden, en daar hebben wij vandaag de dag profijt van.
’s Middags begon het opeens hard te regenen en waren gelukkig thuis.
Van avond werd er niet gekookt in het huis want de eigenaresse had een kauwtje op gelopen, dus moesten maar ergens anders eten en dat was goed gelukt.
We nemen elke keer als voor af wat we niet kunnen thuis brengen, dus uitproberen wat het zal zijn, nu hadden we een bord patat en wat gefrituurde kaasballetjes, het blijft elke keer een verrassing.
Morgen naar Monreale bij Palermo waar we drie nachten verblijven, jullie horen nog van ons.
Groetjes Hannie en Martin

• 21 April 2012 - 07:27

Jip:

Klinkt leuk allemaal en gelukkig ook ee nieuw bordje! Hier is het af en toe erg nat en kil. Soms ook zon, dat dan weer wel. Doe een rustig weekend voor de knie, beetje opruimen, beetje los schoolwerk, beetje prikken. Veel plezier verder!

• 21 April 2012 - 08:56

Theo:

Hallo Hannie en Martin, op de foto's zie ik dat jullie toch nog mooi weer hebben, dat daar nog zoveel tempels staan, dan hoef je niet naar Griekenland te gaan.
    groet Theo

• 21 April 2012 - 08:56

Theo:

groet Theo

• 21 April 2012 - 09:51

Astrid:

Wat heben jullie het weer heerlijk. Ben net naar de mare geweest en echt drijfnat weer terug. wat een rot weer.
    Nog fijne dagen
    Astrid

• 21 April 2012 - 21:12

Petra:

Gezellig hoor daar bij jullie. Ben net weer thuis na een gezellig dagje doorgebracht te hebben met Sonja en Hans in London. Hans rent de London Marathon morgen. Het was gelukkig prachtig weer vandaag in London en ben nu bekaf na al dat geloop. Veel plezier en groetjes van ons allen.

• 22 April 2012 - 08:34

Gerard Vd Maat:

Wat late reactie,ik had gister de rommelmarkt van 't huis.
    Jullie maken wel veel mee en zo te lezen ook erg afwisselend en gezellie.Alleen had die mevr nou op een KAUWTJE gelopen of was ze een beetje verkouden?
    Wel hartstikke leuk om zo jullie trip mee te maken.Ga zo door en geniet.
    xx Geer