We zitten nu op een eiland - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ans en Martin - WaarBenJij.nu We zitten nu op een eiland - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

We zitten nu op een eiland

Door: Jip en Martin

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

21 Juli 2012 | Duitsland, Berlijn

Auch mal trocken…
Dinsdagochtend voorspoedig richting Bremen vertrokken. Onderweg in Duitsland zagen we turfstekerrijen. In de middag kwam er regen en zo is het tot nu toe gebleven, af en toe zon en dan weer plenzen. Het hotel in Bremen lag in de oude stad en was tamelijk luxe. Na de bagage neergezet te hebben de stad in. Grote gebouwen met soms antieke gevels waarachter moderne gebouwen zitten als gevolg van WO II. Mooie kerken met soms spectaculaire ramen in alle kleuren van de regenboog. Achter het hotel lag de Böttgerstraat, een middeleeuwse straat die in de jaren 20 werd verbouwd in een soort uitbundige Amsterdamse school stijl. Halverwege een carillon van Meissner porselein, heel subtiel. Verder was het Schnoorviertel bijzonder: piepkleine huisjes in zeer smalle straatjes (soms doorgangen van 50 cm en ja, daar konden wij doorheen met ingeklapte oren) met daarin allerlei winkeltjes en restaurants. Prachtig maar kostbaar edelsmeedwerk. Verder overal Bremer Stadtmusikanten natuurlijk, ansichtkaarten, chocola, textiel etc. Soort Eiffeltoren van Bremen dus, terwijl ze er in het sprookje nooit aankomen. In een boekwinkel een schriftelijke cursus Duits schrift gekocht met lees- en schrijfoefeningen (de a en de o zijn boven open, dit voor Roelie met wie ik handschriftverbetering op school geef; moeten we ze niet gotisch leren? Soort geheimschrift…)
Vanochtend richting Hamburg gereden via Buxtehude. De provinciale wegen genomen, berken in de berm, prachtige brede huizen met puntgevels, bijzonder metselwerk, fruitkwekerijen, ook ooievaarsnest gezien en onderlangs Elbedijk gereden. Buxtehude had ook mooie huizen, maar viel wat tegen, beetje drukke aanblik met overal vlaggetjes etc. Had er meer van verwacht. Bij boekwinkel Dampfnudelblues van Rita Falk gekocht, vervolg op Winterkartoffelknödel, maar dat wist u al. Bij het verlaten van Buxtehude overvallen door enorm onweer. Niet alle belletjes zijn van Meissner porselein, heel teleurstellend ook.
Inmiddels in het Marriott hotel aan de Gänsemarkt in Hamburg. Ook hier weer imposante gebouwen in allerlei stijlen. H ( 2 miljoen inw.) is veel groter dan Bremen (500.000 inw) en dat zie je. Ingecheckt, naar fraaie grote kamer via gangen met kalliegrafietapijt (zou dat weer een teken zijn?) De badkamer heeft boven het bad een naar buiten gebogen gordijnstang, waardoor ook bij dikkere mensen het gordijn niet aan het lijf vastplakt. Bovendien is het gordijn dubbeldik, waardoor je silhouet niet onverhoopt weer spiegeld wordt als je staat te douchen. Allemaal dingen waar ze bij een Amerikaanse hotelketen over nadenken.
Toen de straat op door diverse soorten buien langs onder meer passages vol dure en bijzondere winkels. Wie al die handel gaat kopen, wij vragen het ons af. Zelfs Buxtehude, klein stadje, had enorm warenhuis en hier is dat al niet anders. We gaan direct maar wat douchen en dan maar weer op zoek naar iets te eten, het valt allemaal niet mee. Morgen de stad verder verkennen, radijsjes halen op de Reeperbahn, wist u dat niet?… is heel erg in hier! We zien wel, doen rustig aan, genieten van het weer, het schijnt hier in de zomer heel mooi te zijn, maar we zitten blijkbaar in het verkeerde seizoen.
Vrijdag 20 juli, dus mochten we een taartje. Na het ontbijt met overal tengere sporters, want dit weekend triatlon hier, om de Binnenalster naar de Kunsthalle gelopen. Eerst de Neue Meister bekeken met veel biedermeier landschappen oa van Caspar David Friedrich, en de kinderportretten van Runge met bolle gezichten, soms wat schelig, erg leuk. De Alte Meister bevatten veel Ruisdaels en Rembrandt, Van Goyen en andere straatnamen. Ik vond eigenlijk de romantische landschappen mooier dan die van Ruisdael, grappige constatering. Toen Kaffee mit Erbeerkuchen (ohne Sahne!)
De stad in gelopen en allerlei kerken bekeken, de St Petri, van buiten baksteengotiek, binnen erg sober, zelfs bij droog weer. Verder gelopen langs Speicherstadt waar de grote bakteenpakhuizen langs grachten staan en bv Van den Ende een theateracademie heeft. Af en toe wat overgebleven vakwerkhuizen van soms wel 7 verdiepingen. Uiteindelijk de Michaeliskerk bereikt, een enorme barokkerk van baksteen met binnen wit barokinterieur met subtiele gouden accenten, erg mooi. Vlak daarbij een oud weduwehofje uit de 17e eeuw, dat echter vol stond met Hamburgse snoepjes en souvenirrotzooi, jammer. Wel even in restaurantje Currywurst mit Pommes genuttigd. Toen redelijk moe richting hotel met de metro. Boven hotel vliegt voortdurend helicopter ivm triatlon morgen, vervelend geluid eigenlijk.
Morgen 21 juli gaat het richting Rùgen, hopelijk met wat beter en zonniger weer.
Groetjes Jip en Martin

• 21 Juli 2012 - 15:56

Hannie:

Goedemiddag Jip en Martin,
    Weer genieten van het reisverslag,af en toe schiet ik in de lach zie alles voor me.
    Het betere weer komt er vast wel aan,hier al2(!!) dagen droog.Heel veel plezier nog en een goede reis verder.
    Gruss Got

• 21 Juli 2012 - 17:11

Corina:

Supertoll, daB du die Bremer Stadsmuzikanten hast gesehn. Mijn Du is nog steeds wat het ooit was, ;-)
    Ik heb genoten van jullie reisverslag.

• 21 Juli 2012 - 18:53

Theo:

Ik vond dit een heel verslag, heb wel gelachen, vooral met die smalle steegjes waar je oren in moet klappen.
    Wat fijn dat het 20 juli was, de dag waar je een taartje mochten eten.

Het weer gaat hier nu iets beter worden, zondag zon en 23 graden, ga met vrienden een boottocht maken over de welbekende Amsterdamse grachten.

Groetjes en geniet ervan daar.
    theo