Das Boot und die Marzipan-Nuss-Sahne-Schnitte - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Ans en Martin - WaarBenJij.nu Das Boot und die Marzipan-Nuss-Sahne-Schnitte - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Ans en Martin - WaarBenJij.nu

Das Boot und die Marzipan-Nuss-Sahne-Schnitte

Blijf op de hoogte en volg Ans en Martin

26 Juli 2012 | Duitsland, Stralsund

Das Boot und die Marzipan-Nuss-Sahne-Schnitte
Donderdag is alweer de laatste dag van onze Hansa Reise; de volgende twee bestemmingen vallen buiten de officiële tour. Vanochtend redelijk transparant wakker, want we hadden de airco uitgedaan. Na een keurig ontbijt richting rivier gelopen om daar onze gratis Grosse Hafen- und Stadt Rundfahrt te claimen (zat bij arrangement). Om 10 uur over de Trave door de verschillende havenbekkens (cruiseschepen leggen verderop in Travemünde aan) en om de oude stad heen die helemaal door water omgeven is. Prettig rondje van een uur, waarbij we ook ideeën kregen over waar daarna heen te lopen. Wat we gisteren hadden gezien was wel aardig, maar het grote wonder zat daar nog niet bij. Na de tocht (14 mei 2013 is het trouwens hier Welt Fischbrötchen Tag, ik dacht ik meld het even) dus iets anders gelopen dan ons kaartje aangaf en toen allerlei leuke en oude panden langs de oever gezien. Toen de Dom in, die in 1942 zwaar verwoest was, 20 jaar als ruïne was blijven staan en daarna pas weer opgebouwd. Mooie lichte kerk, waar een jongeman op het orgel studeerde. Hier en daar toch nog fraai beeldhouwwerk, waaronder enorm triomfkruis van 17 m hoog uit eikenhout.
Toen was het tijd voor Kaffee en daar doemde Stadtbäckerei Junge weer op. Je kunt er ook een klantenkaart krijgen, misschien doen we dat nog. Hier was ook Marzipan etc Kuchen, dus hier mal vast probiert. Straks is ie overal op en dan kun je niet mee praten. Twee grote koffie, twee taart € 7,90: dat lukt bij ons niet.
Toen verder de stad door, Aegidienkirche, waar alles zo’n beetje gehoutsneden was, erg mooi. Er liep ook een meneer met zwart/wit boordje rond, dus we zijn op een afstand gebleven. Je leest van die akelige dingen tegenwoordig. Toen door allerlei straatjes geslingerd met allerlei gevels, rozen, mooie “Deense” voordeuren, stokrozen etc. Langzaamaan had Martin genoeg, dus even gaan zitten bij NordSee (niet meer Quick) en daar nam hij broodje vis; ik zat nog voller Kuchen. Toen samen nog Marienkirche gedaan, die ook in ’42 verwoest werd, maar weer opgebouwd. De naar beneden gedonderde kerkklokken liggen trouwens nog waar ze toen geland waren. Enorm hoge gewelven (meter of 40), beschilderd, etc. Ook weer prettig om rond te lopen, zitten, kijken en af te koelen.
Martin naar hotel, maar ik was nog lang niet moe. Dus nog even Buddenbrookshaus in (alleen de winkel en het toilet gedaan, beide keurig en fris; ik weet te weinig van de Manns om er een heel museum over te gaan bekijken), de kleurige bakstenen Jacobikirche erachteraan, de gevel + fraaie entree van het Heiligen-Geist-Hospital en toen toch nog een museum voor de breek: het Behnhaus- Drägerhaus met interieurs uit 18e-19e eeuw , prachtig oa biedermeier meubilair. Beetje sfeertje Willet Holthuizen, met enorme hal met grote trap. Hele mooie schilderijen van oa Caspar David Friedrich en vrolijkheid van Duitse impressionisten oa Kuehle (dacht ik). Van dat alles natuurlijk NOOIT kaartjes of catalogi te koop, zoals altijd, heel frustrerend. Toen retour hotel, af en toe gelukkig een wolkje, alle ijsboeren van me af geslagen en rond half 5 weer op de kamer. Kopje thee, verslagje computer. Morgen naar Hannover, wellicht dan met stop voor Lüneburger Lorbeerkuchen te Lüneburg, kan er nog niks over zeggen. Hele dag dus mooi weer, en dan ben je alle herinneringen aan belletjes op straat ook zo weer kwijt. Happy Spätlese!

• 27 Juli 2012 - 10:19

Phil:

Na, wie wär es denn mit einem Dinkel-Nuss-Fruchtschnitt bei Bäckerei-Konditorei-Café Macht
    Grapengießerstr. 12, oder eine Schwammerlsuppe bei Mälzer Brau- und Tafelhaus Heiligengeiststraße 43, (meinem favoriten Lokal) ,ich würde sagen, Grund genug einen Abschweifer nach Lüneburg zu machen. Viel Spass noch!

• 27 Juli 2012 - 13:40

Gerard J Van Der Maat:

En nu graag wat Kuchen foto's da zu.
    Noog veel pret in Munster.ps Hoe is het met de Bratwursten gesteld in dit gebied?
    Gr en xx Geer